‘Οψεις στα Κινηματογραφικά Ρεύματα Τρίτη 21/10 στις 21:00

‘Οψεις στα Κινηματογραφικά Ρεύματα

Τρίτη 21/10 στις 21:00

Παρουσίαση:
Daisies (1966) της Věra Chytilová

Τσεχικό Νέο Κύμα:

Ήταν ένα εξέχον κινηματογραφικό κίνημα που εμφανίστηκε τη δεκαετία του 1960 στην Τσεχοσλοβακία. Αυτό το κίνημα χαρακτηριζόταν από τις καινοτόμες, ανθρωπιστικές και συχνά πολιτικά προκλητικές ταινίες του, οι οποίες διεύρυναν τα όρια στο πλαίσιο του Ανατολικού Μπλοκ. Το κίνημα συνδέεται στενά με κινηματογραφιστές όπως ο Μίλος Φόρμαν, η Βέρα Χιτίλοβα και ο Γίρι Μένζελ, οι οποίοι εξερεύνησαν ποικίλα θέματα και στυλ, συχνά χρησιμοποιώντας χιούμορ και μια προσέγγιση που θυμίζει ντοκιμαντέρ.

Βασικά Χαρακτηριστικά:

Ανθρωπιστικά και Κοινωνικά θέματα:
Οι τσεχικές ταινίες του Νέου Κύματος συχνά επικεντρώνονταν στην καθημερινή ζωή και τις εμπειρίες των απλών ανθρώπων, εξερευνώντας θέματα κοινωνικών ζητημάτων, προσωπικών σχέσεων και ηθικών διλημμάτων.

Καλλιτεχνικά και Πειραματικά χαραχτηριστικά:
Οι κινηματογραφιστές πειραματίστηκαν με την αφηγηματική δομή, τις τεχνικές της κάμερας και το μοντάζ, συχνά απομακρυνόμενοι από τις παραδοσιακές κινηματογραφικές συμβάσεις.

Κρυφά πολιτικά μηνύματα:
Αν και δεν ήταν πάντα υπερβολικά πολιτικές, οι ταινίες συχνά διατύπωναν διακριτικές κριτικές για το σοσιαλιστικό καθεστώς και τον αντίκτυπό του στα άτομα και την κοινωνία.

Χιούμορ και Σάτιρα:
Οι τσέχικες ταινίες του Νέου Κύματος χρησιμοποιούσαν συχνά το χιούμορ και τη σάτιρα για να αντιμετωπίσουν σοβαρά θέματα, καθιστώντας τα πιο προσιτά και ελκυστικά.

Στυλ Ντοκιμαντέρ:
Πολλές ταινίες υιοθέτησαν μια ρεαλιστική, ντοκιμαντέρ αισθητική, χρησιμοποιώντας φορητές κάμερες και γυρίσματα σε τοποθεσίες για να δημιουργήσουν μια αίσθηση αμεσότητας και αυθεντικότητας.

Επιδραστικότητα και Κληρονομιά:
Το Τσεχικό Νέο Κύμα είχε σημαντικό αντίκτυπο στον κινηματογράφο, εμπνέοντας κινηματογραφιστές σε όλο τον κόσμο. Η εστίασή του στον κοινωνικό ρεαλισμό, τις προσωπικές αφηγήσεις και την στυλιστική καινοτομία επηρέασε μεταγενέστερα κινήματα, συμπεριλαμβανομένου του Γαλλικού Νέου Κύματος και του Νέου Χόλιγουντ. Το κίνημα άνοιξε επίσης το δρόμο για μια πιο ποικιλόμορφη και πειραματική προσέγγιση στην κινηματογράφηση στην Τσεχοσλοβακία.

Τέλος του Κινήματος:
Η αισιοδοξία και η καλλιτεχνική ελευθερία του Τσεχικού Νέου Κύματος περιορίστηκαν απότομα από την εισβολή του Συμφώνου της Βαρσοβίας στην Τσεχοσλοβακία το 1968. Αυτό το γεγονός οδήγησε σε λογοκρισία, περιορισμούς στην κινηματογραφική παραγωγή και τη μετανάστευση πολλών εξέχοντων κινηματογραφιστών.

Χαραχτηριστικοί σκηνοθέτες :

Συνοπτικά :

Φράντισεκ Βλάτσιλ

Έβαλντ Σορμ

Κάρολ Κάτσινα

Γιάρομιλ Γίρες

Μίλος Φόρμαν

Βέρα Χιτίλοβα

Γίρζι Μέντζελ

Πάβελ Γιούρατσεκ

Βόιτσεχ Γιασνί

Χαραχτηριστικές ταινίες :

Συνοπτικά :

Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τραίνα να πeρνούν (1966) Μέντζελ

Μαργαρίτες (1966) Χιτίλοβα

Έρωτες μιας Ξανθιάς (1965) Φόρμαν

Intimate lighting (1965) Πάσερ

Pearls of the Deep (1966)

Η Κοιλάδα των Μελισσών (1968) Βλάτσιλ

The Devil’s Trap (1962) Βλάτσιλ

The White Dove (1960) Βλάτσιλ

Adelheid (1970) Βλάτσιλ

Το Αυτί (1970) Κάτσινα

Late August at the Hotel Ozone (1967) Γιούρατσεκ

Every Young Man (1966) Γιούρατσεκ

Ikarie XB 1 (1963) Πόλακ

Larks on a String (1969) Μέντζελ

Capricious Summer (1968) Μέντζελ

High Wall (1964) Κάτσινα

Long Live the Republic! (1965) Κάτσινα

Coach to Vienna (1966) Κάτσινα

The Nun’s Night (1967) Κάτσινα

Jumping Over Puddles Again (1971) Κάτσινα

Black Peter (1964) Φόρμαν

The Firemen’s Ball (1967) Φόρμαν

Something Different (1963) Χιτίλοβα

Fruit of Paradise (1969) Χιτίλοβα

Diamonds of the Night (1964) Νέμετς

A Report on the Party and the Guests (1966) Νέμετς

Oratorio for Prague (1968)

Martyrs of Love (1966) Νέμετς

The Cry (1963) Γίρες

The Joke (1969) Γίρες

Valerie and Her Week of Wonders (1970) Γίρες

The Return of the Prodigal Son (1966) Σορμ

Courage for Every Day (1964) Σορμ

Five Girls Around the Neck (1967) Σορμ

The End of a Priest (1969) Σορμ

Lemonade Joe (1964) Λιπσκί

The Cassandra cat (1963) Γιασνί

All my good country men (1969) Γιασνί

Μαργαρίτες Χιτίλοβα 1966 :

Πειραματική τσέχικη ταινία του Νέου Κύματος, η οποία είναι μια αντι-ολοκληρωτική διαμαρτυρία, χρησιμοποιώντας μια συνειρμική αφήγηση, μη γραμμικό μοντάζ και συμβολική εικονοπλασία για να αμφισβητήσει τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες. Η δομή της, ένα μείγμα ασπρόμαυρης έγχρωμης κ αφαιρετικών ποιητικών στοιχείων κινηματογράφησης με πρωταγωνίστριες 2 νεαρές κοπέλες, σπάζοντας τη φόρμα του κλασικού Σινεμά κριτικάρει σατυρικά κ συναρπαστικά τη κοινωνική κατάσταση στη τότε Τσεχία, φυσικά με διαχρονικότητα στην δικιά μας καθημερινότητα.

Βέρα Χιτίλοβα : Το έργο της χαρακτηρίζεται από τον ριζοσπαστικό πειραματισμό και την έντονη κοινωνική κριτική, χρησιμοποιώντας συχνά τον σουρεαλισμό και την αλληγορική γραφή για να ασκήσει κριτική τόσο στις κομμουνιστικές όσο και στις καπιταλιστικές κοινωνίες. Εστιάζει στις γυναίκες πρωταγωνίστριες, την αναρχία της επιθυμίας και μια ηθικολογική στάση ενάντια στην ανισότητα και τον έλεγχο, όλα αποτυπομένα μέσω καινοτόμου κινηματογραφικής γλώσσας, όπως τα γρήγορα κατ, τα οπτικά παράδοξα κ αφαιρετικές χαοτικές αφηγηματικές δομές για να δημιουργήσουν μια αίσθηση φρενίτιδας και να αντανακλούν την ανάγκη για κοινωνικό μετασχηματισμό, μέσω χιουμοριστικής καρναβαλικής υφής στην αφήγηση.

Σχεδίασε έναν Ιστότοπο όπως αυτός με το WordPress.com
Ξεκινήστε