‘Οψεις στα Κινηματογραφικά Ρεύματα
Τρίτη 01/07 στις 21:00
Παρουσίαση: Dragon’s Return (1968) του Eduard Grečner

Dragon’s Return (Eduard Grencer, 1968)
Πρόλογος για Σλοβακικό Ρεύμα
Το Σλοβακικό Νέο Κύμα αποτελεί μέρος του ευρύτερου τσεχοσλοβακικού κινηματογραφικού κινήματος του Νέου Κύματος που αναδύθηκε τη δεκαετία του 1960, κυρίως στο πλαίσιο του κομμουνιστικού καθεστώτος. Αυτή η περίοδος κινηματογράφησης χαρακτηρίστηκε από τολμηρούς πειραματισμούς, κοινωνικά και πολιτικά σχόλια και εστίαση στην ατομική ελευθερία, συχνά σε αντίθεση με τους περιορισμούς του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Οι Σλοβάκοι κινηματογραφιστές, αν και μέρος του ευρύτερου τσεχοσλοβακικού κινήματος, ανέπτυξαν επίσης τα δικά τους μοναδικά στυλ και θέματα.
Χαραχτηριστικές ταινίες:
- «A Song of the Grey Pigeon» (1961): Stanislav Barabáš.
- «The Sun in a Net» (1963): Štefan Uher.
- «The Boxer and Death» (1963): Peter Solan.
- «Before Tonight Is Over» (1966): Peter Solan.
- «The Miraculous Virgin» (1967): Juraj Herz.
- «Dragon’s Return» (1968): Eduard Grecner.
- «The Man Who Lies» (1968): Dušan Hanák.
- «Celebration in the Botanical Garden» (1969): Elo Havetta.
- «Birds, Orphans and Fools» (1969) Director: Juraj Jakubisko
- «Pictures of the Old World» (1972) Director: Dušan Hanák
1. Ο Ήλιος σε Δίχτυ (1963) του Štefan Uher, που θεωρείται μια ταινία-ορόσημο του κινήματος.
2. Ο Μπόξερ και ο Θάνατος (1963) του Peter Solan, ένα δυνατό δράμα για έναν Εβραίο πυγμάχο σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.
3. Πριν τελειώσει η Απόψε (1966) του Peter Solan, ένα δράμα που εξερευνά την πολυπλοκότητα των σχέσεων και τις κοινωνικές προσδοκίες.
4. Η Θαυματουργή Παρθένος (1967) του Juraj Jakubisko, μια οπτικά εντυπωσιακή και σουρεαλιστική ταινία με μαύρο χιούμορ.
5. Η Επιστροφή του Δράκου (1968) του Eduard Grečner, μια ταινία που συνδυάζει στοιχεία φαντασίας και κοινωνικού σχολιασμού.
6. Ο Άνθρωπος που Ψεύδεται (1968) του Dušan Hanák, ένα δράμα που εξερευνά την ταυτότητα και την αλήθεια.
7. Γιορτή στον Βοτανικό Κήπο (1969) του Έλο Χαβέτα, γνωστό για το πειραματικό του στυλ και την εστίασή του στη νεολαία.
8. Ένα Τραγούδι του Γκρίζου Περιστεριού (1961) του Στάνισλαβ Μπαράμπας, ένα πρώιμο παράδειγμα του σλοβακικού Νέου Κύματος.
9. Η Υπόθεση Μπάρναμπας Κος (1964) του Πίτερ Σόλαν, μια σατιρική κωμωδία για έναν άντρα που προσπαθεί να λύσει ένα μυστήριο.
10. Το Μαγαζί στην Κεντρική Οδό (1965) των Γιαν Κάνταρ και Έλμαρ Κλος, ένα δυνατό δράμα για το Ολοκαύτωμα.
Βασικά Χαρακτηριστικά του Σλοβακικού Νέου Κύματος:
Μέρος του Τσεχοσλοβακικού Νέου Κύματος:
Οι Σλοβάκοι κινηματογραφιστές εργάστηκαν στο ίδιο πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο με τους Τσέχους ομολόγους τους, βιώνοντας τόσο την απελευθέρωση όσο και την επακόλουθη καταστολή της δεκαετίας του 1960.
Εστίαση σε Κοινωνικά και Πολιτικά Ζητήματα:
Οι ταινίες συχνά αντιμετώπιζαν κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, μερικές φορές αμφισβητώντας διακριτικά το κομμουνιστικό καθεστώς μέσω αλληγορίας, σάτιρας και σουρεαλισμού.
Πειραματική Κινηματογράφηση:
Οι Σλοβάκοι κινηματογραφιστές αγκάλιασαν τον στυλιστικό πειραματισμό, ενσωματώνοντας στοιχεία της πρωτοπορίας, του σουρεαλισμού και των τεχνικών ντοκιμαντέρ στις αφηγήσεις τους.
Προσωπική Ελευθερία και Ατομική Έκφραση:
Ένα βασικό θέμα ήταν η εξερεύνηση της προσωπικής ελευθερίας και της ατομικής έκφρασης, συχνά σε αντίθεση με τη συλλογική ιδεολογία του κομμουνιστικού κράτους.
Συνεργασία και Επιρροή:
Οι Σλοβάκοι κινηματογραφιστές συνεργάστηκαν με Τσέχους κινηματογραφιστές και συγγραφείς και επίσης άντλησαν επιρροή από άλλα ευρωπαϊκά κινήματα του Νέου Κύματος.
Στο πλαίσιο της Κομμουνιστικής Εποχής:
Το Σλοβακικό Νέο Κύμα αντιμετώπισε λογοκρισία και περιορισμούς λόγω του κομμουνιστικού καθεστώτος, με αποτέλεσμα ορισμένες ταινίες να απαγορευτούν ή να μην προβληθούν για δεκαετίες.
