Κυριακή 10/11 στις 18.00
Ο Λαογραφικός Τρόμος στον Κινηματογράφο
Alucarda, La hija de las tinieblas (1977) του Juan López
Ο καιρός γαρ εγγύς
Το σεμινάριο «Ο Λαογραφικός Τρόμος στον Κινηματογράφο» και ο Κινηματογραφικός Τομέας του Π.Ο.Φ.Π.Α. παρουσιάζουν στις 10/11 (18.00 μ.μ.) την ταινία του Juan López Moctezuma, Alucarda, La hija de las tinieblas (1977).
«Απαρνούμαι τον άλλο θεό και όλους τους αγίους […] Σατανά, Σατανά, σου ορκίζομαι πως θα πράξω όσο κακό μπορώ και δύναμαι.»
Πρόσκαιρος ήταν ο αποχαιρετισμός, το καλοκαίρι, όμως, πέρασε, το φθινόπωρο ήρθε και το σκοτάδι πλάγιασε και πάλι στη δική μας μεριά του κόσμου. Καιρός λοιπόν, τώρα που το φως είναι λιγοστό, να αναρωτηθούμε πάλι: Τι κι αν οι απόκρυφες παραδόσεις αποτελούν εργαλεία ή/και όπλα στα χέρια κάποιου, ο οποίος αναζητά τη θέση του σ’ έναν κόσμο που δεν τον χωρά και δεν το θέλει; Τι κι αν οι απόκρυφες παραδόσεις είναι τα κλειδιά με τα οποία κανείς μπορεί να πλοηγηθεί ανάμεσα στους ανθρώπους; «Πανίσχυρα και υπέρτατα φάρμακα,» μας λέει ο Μάκεν στη νουβέλα του Ο Λευκός Λαός, «τα οποία είναι επίσης, εκ φύσεως, θανατηφόρα φαρμάκια, φυλάσσονται σε ένα κλειδωμένο συρτάρι. Το παιδί μπορεί να βρει το κλειδί από τύχη, και να φαρμακωθεί· στις περισσότερες, όμως, περιπτώσεις, η αναζήτηση λειτουργεί επιμορφωτικά, και τα φιαλίδια περιέχουν πολύτιμα ελιξίρια γι’ αυτόν που έχει υπομονετικά κατασκευάσει το κλειδί για λογαριασμό του».
Το Alucarda, ένα διαμαντάκι του μεξικάνικου κινηματογράφου, πρόκειται για ένα ιδιάζον και υποτιμημένο έργο-παράθυρο στο 19ο αι. Εμπνευσμένο από την Carmilla του Le Fanu και το Dracula του Stoker, λειτουργεί ως σχόλιο στη σύγκρουση μεταξύ παράδοσης και μοντερνισμού, θρησκείας και επιστήμης, αλλά και την ανεπάρκεια αμφότερων να εξηγήσουν τον κόσμο. Έντονα αντικληρικαλικό έργο, χρησιμοποιείται επίσης ως μέσο κριτικής της διαχείρισης των ψυχικών ασθενειών από την εκκλησία, μοτίβο που παρατηρούμε σε ταινίες όπως το Devils του Ken Russel. Παρ’ όλα αυτά, δεν πρόκειται απλώς για ένα αντιχριστιανικό έργο. Τουναντίον, αφορμώμενο από τη θέση και τη σχέση δυο έφηβων κοριτσιών σε ένα μοναστήρι, εξετάζει θεματικές όπως ο βαμπιρισμός, η δαιμονολατρεία κι οι γυναικείες ομοφυλοφιλικές σχέσεις.
Κινηματοθέατρο Ίριδα (Ακαδημίας 55 κ’ Ιπποκράτους 15).

