Ιστορία του Κινηματογραφικού Τομέα

.

Συνοπτικό Ιστορικό
Κινηματογραφικού Τομέα
του

Πολιτιστικού Ομίλου Φοιτητών
Πανεπιστημίου Αθηνών

.

Δεκαετία 1960-69
Πραγματοποίηση φοιτητικών προβολών στην αίθουσα Ίριδα.

Δεκαετία 1970-79
Στο πλαίσιο του Θεατρικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών – Θ.Τ.Π.Α.*, που λειτουργούσε στην Πανεπιστημιακή Λέσχη, αναπτύσσονται και δράσεις που σχετίζονται με τον κινηματογράφο, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι παραγωγές ταινιών.

*(δεν πρέπει να συγχέεται με το ακαδημαϊκό Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ που πρωτολειτούργησε το 1990-91)

Δεκαετία 1980-89
Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 ιδρύεται ο Πολιτιστικός Όμιλος Φοιτητών Πανεπιστημίου Αθηνών – Π.Ο.Φ.Π.Α., ο οποίος αποτελείται από τρεις Τομείς: Θεατρικό, Κινηματογραφικό, Χορευτικό με τον Φωτογραφικό να προστίθεται λίγο αργότερα. Κύριο εκφραστικό μέσο είναι το φιλμ Super 8mm, ενώ πιο σπάνια γίνονται και παραγωγές σε φιλμ 16mm.
Πραγματοποίηση προβολών στην Ίριδα σε φιλμ 35mm.

Δεκαετία 1990-99
Ξεκινά το άνοιγμα του Κινηματογραφικού Τομέα προς το ευρύτερο φοιτητικό κοινό. Ανάπτυξη αρκετών σεμιναρίων, εξωτερικών συνεργασιών, αφιερωμάτων κλπ. Συνεχίζονται οι προβολές στην Ίριδα σε φιλμ 35mm. Αποκτώνται οι πρώτες αναλογικές βιντεοκάμερες σε φορμά VHS-C, και αργότερα σε Super VHS. Κύριο εκφραστικό μέσο παραμένει το φιλμ Super 8mm, ενώ παράλληλα λιγοστεύουν οι παραγωγές σε φιλμ 16mm. Εισαγωγή από το 1998 στην ψηφιακή εποχή, με την πραγματοποίηση γυρισμάτων με κάμερες miniDV και αντίστοιχα πρώτα βήματα στο ψηφιακό μη γραμμικό μοντάζ σε ηλεκτρονικό υπολογιστή. Παράλληλα πραγματοποιούνται οι πρώτες προβολές στην Ίριδα σε ψηφιακά φορμά. Εκδίδεται το περιοδικό Μπομπίνα (α΄ περίοδος).

Δεκαετία 2000-09
Το έτος 2000 ξεκινάει με την αίθουσα Ίριδα κατειλημμένη (από το Δεκέμβριο του 1999) από τους φοιτητές του Π.Ο.Φ.Π.Α., με αίτημα να παραμείνει εστία δράσης και δημιουργίας και να μην μετατραπεί σε αίθουσα διδασκαλίας χάνοντας τον πολιτιστικό της χαρακτήρα.
Η κατάληψη είχε διάρκεια σχεδόν ένα χρόνο και πολύ μεγάλη συμμετοχή, καθώς συσπείρωσε πολλές φοιτητικές και άλλες δημιουργικές δυνάμεις και κατάφερε να κατοχυρώσει τη λειτουργία της αίθουσας Ίριδα σαν χώρο έκφρασης και δημιουργίας. Συνεχίζεται το άνοιγμα προς το ευρύτερο κοινό. Αυξάνεται ο αριθμός των σεμιναρίων. Προβολές ταινιών στην Ίριδα, ψηφιακές αλλά και σε φιλμ 35mm. Σε κύριο εκφραστικό μέσο αναδεικνύεται το ψηφιακό βίντεο. Ανάπτυξη του ψηφιακού μοντάζ.
Οι ταινίες που προορίζονται για φεστιβάλ γυρίζονται και μοντάρονται ψηφιακά και στη συνέχεια μεταφέρονται σε φιλμ μέχρι το 2006, καθώς από το 2007 ξεκινάει το ψηφιακό Τμήμα του Φεστιβάλ Δράμας. Tο φιλμ Super 8mm εξακολουθεί να χρησιμοποιείται με μικρότερη συχνότητα όμως.

Δεκαετία 2010 – 2019
Διευρύνεται ακόμα περισσότερο το άνοιγμα προς το ευρύτερο κοινό.
Τα σεμινάρια του Τομέα πραγματοποιούνται πλέον όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Αναβαθμίζονται οι ψηφιακές προβολές στην Ίριδα, ενώ σταματούν οι προβολές σε φιλμ 35mm. Εγκαθίσταται νέα ειδική οθόνη για τις προβολές και ανανεώνεται η ηχητική εγκατάσταση.
Πραγματοποιούνται στην Ίριδα διάφορες εργασίες συντήρησης και εξωραϊσμού από τα μέλη του Τομέα με χαρακτηριστικότερη τη λειτουργική και αισθητική αποκατάσταση των καθισμάτων.
Το ψηφιακό βίντεο κυριαρχεί ως το κύριο εκφραστικό μέσο και αναβαθμίζονται οι δυνατότητες του ψηφιακού μοντάζ ώστε να είναι διαθέσιμες σε περισσότερα μέλη. Παράλληλα το φιλμ Super 8mm επανακάμπτει δριμύτερο. Πραγματοποιούνται αντίστοιχες ασκήσεις και παραγωγές σε φιλμ, ενώ ξεκινά η λειτουργία εργαστηρίου εμφάνισης φιλμ 8mm. Επανεκδίδεται το περιοδικό Μπομπίνα (β΄ περίοδος).
Ξεκινά η διαδικτυακή παρουσία του Τομέα.


Δεκαετία 2020 – σήμερα
Το ακαδημαϊκό έτος ξεκινάει με το Πανεπιστήμιο κλειστό λόγω της πανδημίας. Δύο χρόνια πρακτικά διακοπής των δράσεων, ακολουθούνται από σταδιακή επαναφορά τους. Πραγματοποιούνται εργασίες αισθητικής αποκατάστασης της Ίριδας το φθινόπωρο του 2022, οπότε και αρχίζει – μαζί με την υπόλοιπη Πανεπιστημιακή Λέσχη – να χρησιμοποιείται προσωρινά για μαθήματα του ΠΤΔΕ και του ΤΕΑΠΗ, των οποίων το κτίριο αποκαθίσταται.

Παράλληλα, με τον νόμο 4957/2022-αρ.296, αλλάζει το νομικό καθεστώς της Παν.Λέσχης, και παρουσιάζεται αβέβαιο το μέλλον του Πολιτιστικού Ομίλου σε σχέση με τους χώρους που δραστηριοποιείται. Κύριος άξονας εξωστρέφειας και διεκδικήσεων υπέρ της φοιτητικής έκφρασης, το διαρκές φεστιβάλ “Ίριδα Visions”.

Σχεδίασε έναν Ιστότοπο όπως αυτός με το WordPress.com
Ξεκινήστε